poniedziałek, 5 września 2016

BUDOWA PRZYPONU

Przypon to klucz do sukcesu nad wodą. Element ten musi być przygotowany bardzo starannie i z jak najlepszych materiałów. Przede wszystkim bezpieczny dla ryby - czyli jaki ? - taki, który pewnie zapina się w pysku karpia i w trakcie holu nie wypina się i wpina ponownie w pysk ryby co powoduje jego zmasakrowanie. Każdy ma swoją ulubioną kombinację ja uwielbiam BBR - czyli Blow Back Rig - prosty przypon z wykorzystaniem miękkiej plecionki- ringów oraz pozycjonera.



Zazwyczaj do takiego przyponu stosowane są "długie"haczyki typu longshank. Ja jednak ostanio mam bardzo dobre efekty używając "krótkich" haków z wygiętym grotem. Używając haczyka foxa SSBP nr 2 przekonałem się, że ten model pasuje do mojego stylu łowienia i pozwala na pewne mocne zapięcia ryb w dolną wargę bez obawy przemieszczenia się haka w pysku.

Krok po kroku pokaże, jak ja wiąże ten przypon, nie ma w nim nic nadzwyczajnego prosty, ale bardzo skuteczny. Będziemy potrzebować takie elementy - ja bazuje na zestawach foxa.



MIĘKKA PLECIONKA

POZYCJONERY HACZYKA

RINGI - IM WIĘKSZE TYM LEPIEJ

STANDARDOWY LS

HACZYK Z WYGIĘTYM GROTEM

IGŁY - Cienka igła przyda się do nawlekania delikatnych pozycjonerów

STOPERY GUMOWE - do zablokowania kulek na włosie w kombinacji np. bałwanków

PASTA DOCIĄŻAJĄCA

NAKŁADKI ANTYSPLONTANIOWE


Zaletą BBR jest RING który przesuwa się na haczyku. Gdy karp zasysa naszą przynętę przywiązany włos na którym znajdują się kulki porusza się w górę i dół. Jest to idealna kombinacja na ostrożne ryby. Gdy zestaw spoczywa na dnie ring jest przesunięty tuż przy łuku haczyka co powoduje od razu zassanie ostrego grota haka. Jednak jak wszyscy dobrze wiemy, karp wypluwa zestaw niejednokrotnie, co powoduje puste brania. Tutaj taka sytuacja jest mniej możliwa gdyż, ring przesuwa się wraz z przynętą po haczyku przy wypluciu co daje dłuższy czas przebywania naszego haczyka w pysku ryby, jest to bardzo istotne gdyż każda sekunda działa na naszą korzyść. Dlatego moim zdaniem dobrze wykonany BBR jest nr1 wśród przyponów karpiowych. Jak go zrobić ?


Najpierw wiążemy standardową pętlę na włosie uprzednio nakładając gumowy stoper.


Przywiązujemy ring( pierścień ) - tutaj należy pamiętać aby wykonać podwójny węzeł - ja robię zwykły prosty węzeł oplatając węzeł nie raz, a dwa razy, dla pewnego trzymania się pierścienia. Pierścień będzie tutaj też miał ważną rolę - przywiązany do materiału przyponowego od razu musimy zadecydować o jego długości - ponieważ to on będzie wytyczał wielkość własa na przynętę.


Nawlekamy ring na haczyk - przekładając od strony grotu haczyka. Tutaj należy również określić odległość pierścienia od oczka haczyka - osobiście robię tak aby ring był tuż przed załamaniem łuku haka. Spowoduje to bezproblemowe przemieszczanie się okręgu po prostej części mojego SSBP - i przywiązujemy standardowym "węzłem bez węzła" na 6 obrotów.


Gdy haczyk zostanie dobrze przywiązany, nawlekamy pozycjoner cienką igłą aby nie uszkodzić gumki która doda haczykowi agresywności i zwiększy szanse na pewne zapięcie w dolną wargę. Gotowe pozycjonery można zastąpić rurką termokurczliwą - jednak z tym jest trochę więcej pracy, ale efekt jest ten sam. Ja stosuję gotowe pozycjonery ponieważ w razie potrzeby można wykorzystać je ponownie. Taki element w zestawie końcowym pozwala na szybszy obrót haczyka w pysku ryby. Dlatego u mnie jest na prawie każdym przyponie.


Tak wygląda dobrze wyprofilowany hak, który zwiększa nasze szanse nad wodą !



Zakładając na przypon pastę dociążającą w odległości około 3cm od pozycjonera dodajemy sobie + 10 do obrotu haczyka na dolną wargę :))) odkąd pamiętam zawsze lubiłem gdy mój przypon jest uzbrojony w pastę lub śrucinę - przy zassania moment zahamowania haczyka na dolną wargę jest moim zdaniem znacznie lepszy gdy mamy właśnie taki dodatkowy element. Na koniec nawlekamy gumkę antysplontaniową i przypon gotowy.





Przypon to klucz do sukcesu nad wodą i należy pamiętać aby wykonać go z należytą starannością. Ja uwielbiam gdy w piórniku czeka na mnie kilka gotowych killerów wykonanych od linijki. Każdy karpiarz ma jakiś swój ulubiony przypn = mój to BBR. ( skrojony na miarę ) ;)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz